HistoriaB

Sista lektionen idag var den mest intressanta HiB-lektionen någonsin tror jag. Eller kanske den bästa av alla lektioner vi har? En släkting till Max (som går i min klass) kom till våran HiB-lektion och berättade om hans tid i koncentrationslägrerna!
Tror inte det var någon som inte hade tårar i ögonen under den timmen som han berättade. Det var otroligt spännande att lyssna och man blev så berörd.

Han fick åka runt på en del läger. Han ville inte brättade om vad som hände med hans tre år äldre bror (men man kan ju nästan tänka sig) och han har ingen aning om vad som hände med hans mamma. Fyfan vilket liv..
Frans (som han då heter) och hans pappa blev aldrig skickade till auschwitz. "Tur" det!
På det sista koncentrationslägret han och hans pappa kom till där somnade Frans pappa in. Han åt för mycket mat på en gång.. Kan ni tänka er? Att äta lite för mycket gjorde så att han dog.. Men hans kropp var ju inte van vid det!
Gud han berättade så grymt mycket.. vill skriva allt men det går inte.. Dessutom skulle nog allt komma i ganska så fel ordning haha!
Allt det som de fick vittna? Fyfan.. Se folk bli slagna, se folk bli dränkta i kokande soppa bara för att de inte fick ta mat men de gjorde det ändå, bryta nacken av folk för de inte han springa till toaletten och bajsade och kissade på sig för toaletten låg 300 m bort från hyddorna, se en liten kille bli hängd för han snodde lite bröd i köket.. Hur fan kan man ens göra såhär? Det är mig ofattbart..
En av resorna till ett utav lägrerna skulle ta 3 dagar men det tog 5 dagar. 75 personer satt i en vagn där de hade en hink med vatten, en tom hink där de kunde göra sina behov och ett bröd.
Det finns mer jag vill skriva om hans föreläsning men det var så mycker information så just nu kommer jag inte på. Blir säkert något till inlägg om detta.

Frans blev befriad från koncentrationslägret när han var 16 år gammal, och vägde 30 kg. Idag är han 80 år.. Otroligt!

   

Någon som har besökt auschwitz? Det har jag.. en riktig upplevelse! Att se skorna, tandborstarna, rakborstar, hårborstar, resväskor, kläder, glasögonen och framförallt håret..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0